Our Best Words Blog

לצאת לאור   השקה של הספר “מחשבות עירומות” , 5 בנובמבר 2017, טרמינל תרבות

דברים שנאמרו בהשקה

להוציא ספר לאור זה כבר ניצחון. אחר כך מה יגידו ומה לא יגידו זה כבר לא כל כך משנה. ללא הלל וללא גנאי. אני את שלי עשיתי. עכשיו הספר הזה בעולם ויש לו חיים משל עצמו. יוצאת מחושך לאור, מהסתתרות להתגלות, מבדידות לידידות. כן איכפת לי להיות קומוניקטיבית ולא להישאר בתחום המיתולוגיה הפרטית, ולכן נהדפתי כלפי רעיונות ששאבתי מהם כוח כמו תורת גורדייף שנקראת לפעמים הדרך הרביעית. במיוחד רעיון האוקטבה שפועל בכל תהליך בין אם אנחנו מודעים לכך ובין אם לא. יש אוקטבה עולה ויש אוקטבה יורדת. קיבלתי גם השראה ממיתוסים מערביים,  במיוחד המיתוס של מסע הגיבור וגם המיתוס של יאנוס האל הרומאי בעל שתי הפנים, קלסתר אחד פונה לעבר וקלסתר שני פונה לעתיד.  קיבלתי גם  אי אילו רמזים ממקורות יהודיים. למשל הפרק השישי בספר הוא נסיון לפרש את פרק כ”ג בתהילים, הפרק הכי ידוע הן ביהדות והן בנצרות. “אדוני רועי לא אחסר, בנאות דשא ירביצני, על מי מנוחות ינהלני, נפשי ישובב”.

הכתיבה היא דבר מיסתורי. רעיונות מבריקים מופיעים כהרף עין, כברק שאחריו מתגלגל הרעם. המחשבה היא מהירה מאין כמוה אבל הלב מהיר יותר. האינסטיקנט מגיב ללא שהיות והוא חייתי. הכישרון לכתוב ניתן לי במתנה. אני בעצם קנה במבוק חלול שדרכו עוברים דברים, צינור הארקה בין שמיים לארץ. הראש בצמרות העצים והרגליים נטועות בקרקע. הגוף שלי מתמתח כדי לחבר שמיים וארץ.

האמן לא יכול להיות אגו –מניאק. האגו כל הזמן גונב מהאני את העצמי. ואמנים שלא יודעים את הסוד הזה מחמיצים את הכוונה. אולי הם מתקשרים איזה זמן, נישאים על גבי איזה גל אבל אם הם חושבים שזה אני ואני ואני אז הם לא מגיעים רחוק. ללכת רחוק, לצלול עמוק, בלי לוותר על קלילות. אנחנו לא כמו השמש היוקדת. כמו ירח אנחנו מתמלאים ומתחסרים. כמו הים אנחנו נתונים לחוק הגאות והשפל. אני מחזרת בעקביות אחר המוזה כמו קבלייר שמחזר אחר אהובתו. וכשיש לי מה לומר אני מדברת. וכשאין לי מה לומר אני מסתכלת. ואולם, ואולם, מי שלא דיבר אינו רשאי לשתוק.

כשאני כותבת נמצא במחיצתי פנטומימאי אילם בלתי נראה שעושה העוויות  ותנועות ומחקה  את המילים שלי ובעצם לועג לי שאני מפטפטת כל כך הרבה. אם אני כותבת ויוצא לי קטע טוב אז אני מאושרת. אז אני שמה מוסיקה ורוקדת בחדר מרוב שמחה. אני רוקדת לבדי בחדר, עולה על קצה האצבעות ברלווה או יורדת בפלייה. עושה סיבוב, מסתחררת. כלומר ישנה אפשרות לכתוב מתוך קלות מסוימת ולאו דווקא מתוך יסורים. קוראים לזה חדוות היצירה.

ויכוח ניטש בין משוררים לרקדנים בקשר לשאלה מי קדם למי. כנראה שהרקדנים הם אלה שקדמו למשוררים. בטרם  היות המילה הרקדן של השבט או השאמאן ביצע ריקוד טקסי שצעדיו היו ידועים. האחרים הצטרפו אליו במעגל. הציידים או הלוחמים עודדו את עצמם  בקריאות בטרם קרב או בטרם היציאה לציד.  וכאשר הם שבו למחנה ואם מסע הציד הצליח הם רקדו את ריקוד הניצחון, הריעו תרועות,  ותופפו על השוקיים ועל הירכיים וקפצו גבוה, גבוה.

מקריאות ותרועות היה מעבר לא נמהר  למילים. את המילים כתבו תחילה בכתב יתדות. לכן המילים היו צריכות להיות לקוניות, היה צורך להגיד את העיקר. בספר הזה ניסיתי להגיד את העיקר על נשיות, על הגוף, על מלחמה, על כסף, על הזמן והמקום, על מוסיקה, על אש ועל מים.. בפרק שנקרא “בחזרה לגוף” שהוא בעצם דיון על גוף ונפש, ושלא כמו בדרך הרגילה שם הדיבור מתחיל בנפש, כאן אני מנסה לומר שאפשר להגיע לנפש דרך שער הגוף. וזה לא משהו שאני המצאתי. פעם הייתי רקדנית. אבל חזרתי לסורי כלומר לדבר, לכתוב, לספר סיפור.  

כשאת כותבת, כשאתה כותב אתה דומה ללוליין. אתה הולך על חבל דק בין דריכות להרפייה, בין הנטייה ללכת קדימה ובין הישענות לאחור, כי רק כך אפשר  להקשיב לקול הפנימי. אותו קול הפנימי שממנו נובעים הדברים,  קול,  שהוא כמו מנגינה נשכחת שנזכרים בה פתאום.

אני באה ממשפחת מו”לים שפעלה באיטליה כמעט מיד עם המצאת הדפוס, מאז המאה 15. במשך מאות שנים  הם כתבו, הם הדפיסו,  הם ערכו, הם עשו הגהות,  הם הוציאו לאור כתבים שלהם ושל אחרים. בונציה של המאה ה-17 הם היו שלושה שהיו מופקדים על הוצאת הספרים  – וירג’יניה, סם ורפאל. וירג’יניה היתה נשואה לאחד האחים ואפשר לנחש שגם סם וגם רפאל היו מאוהבים בה עד שורשי השיער.  לליבידו היה  לאן ללכת. אם אתה כותב רצוי שתהיה מאוהב, כי אז נחה עליך הרוח, הרוח נושבת בתוכך, המילים באות לך בקלות, הדברים נופלים למקומם כמו מאליהם, זאת אומרת יש לך השראה. אתה  או את  יכולים  תמיד לעשות סובלימציה.

במאה ה-19 הוצאת הספרים  טרבס נמצאת כבר  במילנו. אמיליו טרבס המציא את הספרייה הנודדת הראשונה. ויש תמונה של הספרייה הזאת, שם הספרים מאוחסנים  בתוך קרון או מין עגלה  שנסעה ברחבי צפון איטליה וחנתה במקומות מסויימים והשאילה ספרים לאנשים. בני המשפחה היו פטריוטים איטלקים ותומכי גריבלדי נלהבים. באותו זמן, מאה ה-19 הם הוציא לאור מחדש במהדורה מפוארת את דנטה אלייגרי. משום כך העניק להם המלך ויטוריו עמנואל השני תואר אצולה. היה להם סמל משפחתי – צדפה שנפרשת כמניפה. האיטלקים קרובים לחוף ימים על כן מוצאים אצלם  הרבה סמלים של קונכיות, צדפים וצמחי מים. היה להם מוטו. זה הלך כך:

NEC TEMERE NEC TIMIDITE

זה מלטינית והפרוש של זה הוא כך: ללא התלהמות וללא ביישנות. אני חושבת שהמשפט הזה יכול לתפוס גם בימינו, גם במקומותינו. אפשר להבין למה הפכתי סופרת. היה לי את הגן הזה המשפחתי  של הקלות בכתיבה ואפשר לומר שגורלי נחתם לפני שידעתי זאת, ומשחר נעוריי אני כותבת. בגיל 10 כתבתי: “השמש היתה כגולת זהב”.

הלחם של הסופר הוא הזיכרון. זיכרונות, רשמים, רעיונות. אבל אתה לא צריך להשתקע בעבר כדי לכתוב. בעצם מה שקורה הוא  שכאשר אתה כותב מנקודת המבט של ההווה, אתה מפרש את המציאות לאור הניסיון  שלך ולאור ההבנה שלך עכשיו. במדיטציה על הזמן אני מרחיקה לכת ואומרת שאפשר “לשנות את העבר”. אני מכירה הרבה אנשים שהיו מוכנים לתת הון כדי לשנות את העבר. איך עושים את זה? צריך לקרוא את הספר כדי לדעת. וזה לא בא לי משום מקום הרעיון הזה. הוא בא מקולט מוסקט שהיתה סקסולוגית של לגיון הזרים, גיבורת מחתרת באלג’יריה של מלחמת העולם השנייה וממציאת שיטת הדמיון המודרך. בפרק על הזמן אני מדברת גם על “הרגע הנצחי”, על הווה גמור.

אני באה מאסכולה של סופרים שמאמינים כי הספונטניות בכתיבה היא דבר חשוב לאין ערוך. אני כותבת קטעים בהינף יד. אני מרשה לעצמי ללטש את הכתוב בנגיעות קלות בלבד כמו צייר סיני עם מכחול דק שכותב קליגרפיה. אני חשה שיש צורך לכבד את הלך הרוח שבו נכתבו הדברים. כיוון שהדברים נכתבו בהשראה אלוהית. אינני מעוניינת בטקסט מהוקצע או מגולח עד כדי כך שלא חשים שמישהו אנושי כתב אותו. ואני יודעת שיש אסכולה אחרת של סופרים שכותבים 10 טיוטות  (למי יש זמן? למי יש סבלנות? למי יש כוח לעשות דברים כאלה?)

יתרה מזאת, אני משתמשת במנהג של שבט רועים פרסי שהיה נודד מפסגות ההרים אל העמק במסלול קבוע. בקיץ הם היטו אוהל  בהרים וכשהסתו הגיע והשלג עמד לרדת הם ירדו דרומה במדרונות לעבר העמק הפורה.נשות השבט נהגו לטוות שטיח ובכל חנייה הן המשיכו לארוג חוטים, כולן יחדיו טוו  ומצדדים שונים של השטיח.  הן טוו צורות גיאומטריות שסימלו את קורותיו של השבט – מעויינים, משולשים וכולי כמו מנגינה עם פזמון. בחנייה האחרונה הן נהגו ל”קלקל” את הסימטריה המופלאה בכתם טורקיז או כתם אחר בפינה של השטיח.  הן האמינו כי אל להן להוציא מתחת ידיהן מרבד מושלם כי רק אלוהים מושלם ולהוציא מתחת ידך משהו מושלם יהיה בגדר חיקוי של אלוהים ומשום כך חילול הקודש. לכן לפי הדוגמה שלהן אני עושה שגיאה או שתיים בכוונה. אני יוצאת מנקודת מבט של  המסורת ההומניסטית, זאת אומרת לסמן את האנושי המסוגל לטעות. מה יותר אנושי אשר מעידה או טעות?

Nobody is perfect

מה זה המרדף הזה אחרי האושר?כנראה ייבאנו את הרדיפה אחרי האושר מהאמריקאים. בחוקה שלהם כתוב כי כל אדם רשאי ללכת בעקבות האושר.

Each man is entitled to pursue happiness

עכשיו באמצע הדרך האזרחים האמריקאים התבלבלו ומהתנסחות שאומרת  שאתה רשאי לחפש את אושרך  הם עברו להאמין כי אתה חייב להגיע לאושר, אתה מוכרח שאם לא כן תיקרא מפסידן.  אבל האושר הוא כמטחווי קשת. אם נלך למקורות שלנו נמצא שהמילה “לאשר מישהו” והמילה אושר נובעים מאותו שורש. מספיק שכאשר תקראו את הספר שלי תאשרו אותי כדי לעשות אותי מאושרת. אם מישהו מאשר אותך זאת אומרת שהוא מכיר בך, שהוא מכיר אותך.

יש בספר 8 פרקים והוא בנוי על פי חוק האוקטבה המוסיקלי. אני לא יכולה להסביר מדוע דווקא סדר הפרקים הזה..  הסדר בא לי באופן אינטואיטיבי והפרקים מתכתבים זה עם זה. הכול מתחיל עם המדיטציה הראשונה שנקראת “הולדת האור” שכתבתי בלילה הארוך ביותר בשנה, 21 בדצמבר. כתבתי את זה בתור פתיח לסדנא לכתיבה שאני מלמדת.

ואז דבר גרר דבר, פרק שנקרא “שם הבושם” הוא חיפוש של אישה אחרי הבושם המתאים לעורה, החיפוש  שלי אחרי הבושם המתאים לעורי ארך 10 שנים בשדות תעופה באזור הדיוטי פרי. הפרק השלישי נקרא “בחזרה לגוף”  והוא מזמין כמובן את הדיון על גוף ונפש. אחרי שלושה תוים באוקטבה שהם דו רה מי יש חצי טון בקלידים ומבחינת תהליך כלשהו, איזשהו תהליך,  יש משבר ולכן כאן בא הפרק על המלחמה. אבל אין הרפיה, הקושי לא משתחרר בנקל. אז יש פרק על כסף, עניין שהוא תמיד קשה אפילו למי שיש הון תועפות. למי שאין ודאי זו בעיה ולמי שיש הוא מתלבט כיצד להשקיע את כספו וכיצד לשמור על ערך הכסף בבורסה.. מיד אחרי הפרק על כסף וקפיטליזם מגיע פרק שנקרא “קפיטל התהילים” ובו אני מפרשת את פרק כ”ג ונותנת את הדעת שבפרק הזה “אדוני רועי לא אחסר…” אנחנו הן במישור האנכי בין אדם לאלוהים והן במישור האופקי, בין אדם לאחרים סביבו. וכך מגיעים למדיטציה על הזמן, זהו הפרק השביעי המאתגר ביותר. כך , אנחנו  בתו לפני האחרון. עשינו כברת דרך –  דו רה מי פה סול, אפשר לשיר לה לה לה,, אפשר לשיר בקול. אבל כאן מגיעים לעוד מעבר מסוכן. התו סי הוא תו קרוע ששואף להגיע לתו דו שבא אחריו כדי להשלים את המשימה. רק אז אפשר לנוח, אפשר להירגע, אפשר לנשום. רצוי לנשום.   מדיטציה מספר 8 היא הפרק על מוסיקה. זה האקורד האחרון  בספר שהוא סוחף כמו שמוסיקה סוחפת.

לסיום הדברים אצטט את המוטו של הספר. “3 פעמים מתחמקת הנפש” זה מאנאיד של וירגיליוס. וזה משפט מסתורי ביותר. לא פעמיים כי אם שלוש פעמים  מתחמקת הנפש באותו עניין עצמו. וכל אחד יכול לשאול את עצמו באיזה עניין התחמקתי 3 פעמים? האם באהבה? האם ביחסים עם מישהו או  בקשר למשהו. בקיצור איפה התחמקתי, נעלמתי, נעדרתי.

המשורר ישראל אלירז גם הוא נעצר רגע למול המשפט החידתי הזה והוא  כתב שיר בעקבות  וירגיליוס.

הוא כותב:

3 פעמים מתחמקת הנפש

הקשה מכול (מסע הנפש) עוד לפנינו

הגיע הזמן לחדד את הנקודה העלומה

שבתוך נחירי הרוח

להבין את הכלי הליטורגי לא רק

כיופי או לידה אלא כמחצבה

עכשיו בשעה זו, כאן,

השדה קרקעית לרקיע

בענפי העץ הומים מלאכים

המלבים אש

עצום עין (שהיא ערבה

למובנו של העולם)

מה תשמע?

“ספינה מפליגה על גבי גל של דבש”

                                                                   

 

נוגה טרבס

 

clip_image002The world has reached 7 billion people. There’s a very good chance that LinkedIn′s world-wide network will be your ticket to find that new career you want or that employee you are looking for.

It’s important that you make your LinkedIn profile as complete as possible. Here’s how:

  1. Be sure to include a photo.
    If you are serious about making connections and/or receiving job offers, uploading a recent photo for your profile is a must! People remember you better when they see your face. Give yourself a unique heading, make yourself memorable.
  2. Be sure your experience is updated.
    Don’t be shy, include your specialties, your goals as well as your professional experience (both current and past). Be sure to include specific accomplishments.
  3. Include individual courses you take under your education.
    It’s not only important to include your educational information from the colleges, universities or vocation schools you have attended, but also any course you have taken over the years. It’s especially important to include any course you have taken to update your knowledge and on the latest techniques of your field. Open yourself up to new opportunities.
  4. Request recommendations.
    Ask your colleagues, past colleagues, and/or clients to reinforce your professional qualities and experience.
  5. Utilize the opportunities available on LinkedIn.
    One tool LinkedIn offers you is their Career Explorer. Here you are able to explore your career options, learn more about these careers, follow companies hiring for positions that are of interest to you, and connect with actual professionals who are on LinkedIn.

Are you having a hard time deciding which program you should use? Both Illustrator and Photoshop are excellent in their own right. The difference between the two programs is small, but significant. You can use both programs together to make your images dazzling and impressive, like no one else has seen before. Do you want to design a business card or a logo or unique graphics with really cool effects?

Illustrator is primarily used for anything that may need to be scalable in print and for future uses. A logo is a perfect example. Illustrator is a vector based drawing program and scales on a 1 to 1 ratio. This means your graphics will still be crisp and clear whatever size you enlarge it. As a result, Illustrator does better page layout than Photoshop. If you are an illustrator or want to design great invitations or greeting cards, envelopes, trademarks Illustrator is your better choice. You won’t lose your crisp edges quality when enlarging. Illustrator exports .eps (Encapsulated PostScript) file formats better than Photoshop. An EPS file is one of the most versatile file formats which are available.

clip_image004

Photoshop, on the other hand, is pixel based. You won’t want to use Photoshop for anything that will require being enlarged because pixel data cannot be enlarged without distortion. If you want to do animations or enhance photos or create special effects, Photoshop is what you need. Photoshop is far superior for photo enhancement. Photoshop does have some drawing tools and has some basic vector capabilities, but it’s nothing compared to the tools and capabilities of Illustrator. In Photoshop, you basically work in RGB mode and layers. For your graphics to be sent to the printer you must merge the layers and change the color mode to CMYK. At this point, you will no longer be able to make any changes.

1) Establish a Presence
This may sound redundant, but you need to be on the social media trinity: Facebook, Twitter, and LinkedIn. LinkedIn is great for professional networking. Facebook is a more informal way to connect, although the business pages are very much B2B. People can “like” your business page, which is great for branding. Twitter is the cocktail party in social networking; just keep the tweets business-related!

2) Engage Your Peers
Your peers are your potential customers, business partners or employers, so you need to engage them with articles, blogs, comments and postings. It’d s great way to establish your brand and position yourself as a thought leader.

3) Make Sure Your Target Audience Knows Where to Find You
You need to promote the links to your Facebook, Twitter, LinkedIn and blog. An easy (and often overlooked way) is your AutoSignature. Make sure that you link your website and blog to your Facebook, Twitter and LinkedIn.

4) Find Your Voice
As the French say: “c’est le ton qui fait la musique”. Decide how you want to communicate with your target audience. Do you want to keep it formal (for B2B) or informal (for B2C)?

5) Pace yourself
Avoid starting with many tweets and blog posts a week that are impossible to keep up. Too much activity can be overwhelming and lead to burnout. It’s better to set up a schedule for your social media and stick to it.

6) Keep It Simple
Tweets, postings and blogs should be fun and easy to understand. Try to avoid using complex language or concepts.

7) Visuals Rule
A picture can tell a thousand words. Use visuals in your blog and postings; people love it!

8) Engage
You are using social media, so be social! React, like, and comment to other people’s posts. Be generous and informative. Again, it’s a great way to brand and position yourself as a thought leader.

Hypercorrection is a common phenomenon. It occurs when someone deliberately tries to avoid making an error in the use of language by overcompensating. As a result, that person is making another error in grammar or style.

The classic example of hypercorrection is the use of “you and I” when “you and me” would actually be correct.

The rule, which is drilled into us from early childhood, is never to use the word “me” in the subject of a sentence. A sentence such as: “You and me are friends” is therefore a no-no. Since this rule was so thoroughly hammered into our heads, many of us still feel uncomfortable about using a construction such as “you and me” anywhere in a sentence.

As a result, a proper sentence such as: “The inheritance will be split between you and me” just does not sound good. When someone mistakenly states: “The inheritance will be split between you and I”, he or she is hypercorrecting.

Another well-worn example of hypercorrection is substituting “whom” for “who” in a sentence like “I need to call my wife, who I know is going to be upset.” Since the rules for using “who” and “whom” are rather tricky and unintuitive, most people will opt for the option that sounds most pretentious.

As a general rule of thumb: it is really OK to start a sentence with “but” or “and”.

Furthermore, please feel free to split infinitives. Your English teacher might be upset, but just keep in mind: language is a tool for communication; and not some lofty scientific goal in itself!

Your corporate website will sometimes show an Error 404 page to your website visitors. There are several reasons why this occurs:

  • The URL written in the Address Bar may have incorrectly been written.
  • The link to the page may be broken.
  • The page may have been moved to another site.

From a marketing aspect, the Error 404 page offers an opportunity to engage the visitor. Having a good Error 404 page may even be as important as having great web content!

It provides an opportunity to communicate with page visitors and direct them back to your website. It is therefore a chance to re-engage them.

Many organizations realize this and have created some outstanding Error 404 pages – often using humor.

An example of such an Error 404 page is the one of the UK company “late late gifts”. It fits their brand perfectly.

http://latelategifts.co.uk/next-day-delivery.

Tips for a good Error 404 page:

  1. Avoid using “Error 404”
  2. Explain in simple and clear language what the problem is
  3. Make your apology short and to the point
  4. Offer one or more alternative links to your corporate website
  5. Avoid redirecting to your homepage (your customers and most search engines don’t like it!)
  6. Use the Error 404 page for additional information or to enforce your brand
  7. Add the main menu of the website and/or a search function ((e.g., Heinz)
  8. Add humor (carefully!)
  9. Make sure the Error 404 page has the same look and feel as your website (it is part of your overall branding!)
  10. Include an email link for feedback

According to marketing guru, Stephan Spencer, now that YouTube is more popular than all the sites of the TV networks combined, it may well become more important for your brand or company to be on YouTube than to be advertised on TV.

How can you make your YouTube marketing experience a success?

1. Produce a video that is fun, something people will want to share with their friends.
The more a video is ‘shared’, the more exposure you’re getting. For the same monetary input, you’ll reach a much larger audience.

2. Be clear about the product you’re marketing.
While it may be great to have your video go viral, if you don’t properly showcase your product or service, it won’t bring in sales.

3. Encourage your viewers to participate and support you.
Remember to have a call to action; you want viewers to click through to your website.

4. Take advantage of YouTube tags.
YouTube viewers often search based on mood, e.g. funny video, happy music, etc., be sure to use these keywords in your tags. Also match your title and description to the tags for stronger SEO.

5. Use YouTube’s Guru channel and market yourself as an expert.
YouTube has channels that viewers can subscribe to or watch, their Guru channel is for how-to videos and advice. If you want to establish yourself as an expert in your field, posting advice on YouTube can boost your sales. Remember to embed your videos onto your website.

According to online statistics, using video marketing can boost interest in your product by 66%. So hop on the multimedia bandwagon, take out your webcam (or hire a professional), and join Generation Z.

Photo Courtesy socialsignals.com

When doing business on an international level, as most technical writers do, it is important to study the culture of the audience you are writing for. Not only do different cultures have different ways of doing the same thing, but it is also common for the same thing to mean different things in different cultures – and not always in a good way!

Take Coca-Cola as an example, when moving into the Chinese market, Coca-Cola branded itself with a word which sounded like ‘Coca-Cola’, but translated as ‘bite the wax tadpole’ or ‘female horse stuffed with wax’, depending on the dialect. When this was pointed out to them, they withdrew their thousands of printed signs, and after studying 40,000 Chinese characters, came up with the more positive ‘happiness in the mouth’ – also phonetically similar to ‘Coca-Cola’, but infinitely more appropriate!

While cultural differences are more pronounced when also dealing with language differences, one should still be aware of them when dealing with different dialects of the same language. Imagine the confusion when American negotiators proposed to ‘table’ a motion, meaning to discuss the motion; their British counterparts understood that they wanted to ‘table’ the motion – to dismiss it. While misunderstandings can be cleared up face-to-face, it is not as easy when dealing with printed documents.

So, when writing technical or marketing documentation it is vital to research the culture of the people you’re writing for, and probably a good idea to find someone from that culture to proofread for you.

Coca-Cola photo courtesy of popsop.com,

A recent study shows that only 47% of companies use social media for marketing. The organizations that do use social media are happy with it. Among savvy social media users, Dell announced that it realized over $3 million in revenues from using Twitter alone. Other businesses report that their use of social media resulted in up to 800% more.

There are various excellent reasons to join the social media wave: lead generation, branding, customer loyalty, direct marketing and e-commerce are just a few…..

Make sure to formulate a social media policy, select the social media that fit your company and maintain them.

There are quite a few options to choose from – so select what fits your organization’s needs best:

  • Business profile on Twitter, LinkedIn and Facebook
    Start yourbusiness profile with a business account using your company logo as your picture (avatar). Unless you are your own brand (e.g., lawyer, artist, photographer, etc.), it’s wise to stay away from using your own headshot. Avoid mixing personal and business profiles or messages at all times.
  • Develop a marketing strategy specific to this media
    Avoid usingthe same message on Twitter that you developed for email blasts and postcard blitzes. The reason is simple: social media demands two-way communication. By nature, outbound media such as emails are one-way. Make sure to keep tabs on your viral marketing campaign; find out where your message will end up (and how!)
  • Start social networking with peers
    LinkedIn, Yammer and Facebook are great ways for P2P communications. Use them to leverage your networks to invite peers to attend your tradeshow, convention, or webinar. It’s also a great way to find out what other people are doing, and are excited about. Don’t forget: your peers love to share what they know!
  • Experiment with social media tools
    Use basic platforms like Twitter and Facebook and figure out all the features. Also use YouTube for video sharing, and Blogger and WordPress for blogging. They all add a human element to your business or service.
  • Proactively learn from the experts
    Sign up for a few free Webinars to get valuable advice. There are lots of free resources available on the Internet; all that is required is your investment in time!
  • Define relevant metrics and measure
    Organizations need some baseline measurements for checking your efforts; otherwise you will never know if you are making progress. You need to measure and learn what works for your organization and at what cost.

If used correctly, social media marketing can improve your business with new leads. It can bring traffic to your website and create buzz for your product or brand. It can also create inbound links to increase SEO ranking, and improve loyalty and trust with customers.

Skilled grant writers are hard to find. Due to an increasing need to find new prospective money donors (individuals, corporations, foundations, and others), non-profits are seeking grants. They are therefore looking for professionals who can help them with grant writing.

Grant writing consists of developing and writing grant proposals. This entails consulting, needs assessments, and brainstorming, followed by setting goals and objectives. You will match project needs with available funding and the process normally involves preparing and writing documents for submission, proofreading, submitting to the funding source and follow-up.

What makes a great grant writer?

Excellent writing skills
Grant writers need not only know how to write, but need to write extremely well. A client’s success in obtaining the grant hinges in large part on the quality of the written proposal. Whether writing for a request of $1,000 for a community activity or a $5 million research project, the grant writer must clearly communicate how the funds will be effectively used to reach a worthwhile goal.

Clear understanding of the project process
A grant writer must convert clients’ ideas and concepts into a workable and concrete program, acting as the bridge between the grant applicant and the grant provider. A grant writer has to put the clients’ concepts into writing and transform them into a project that the funding institution will support. The document must assure the funding institutions that their funds will be put to the best possible uses.

Strong research skills
A grant writer needs to have strong research skills. Part of the work of the grant writer is the identification and selection of appropriate potential donors. Researching grant-making organizations and analyzing them helps to identify potential funding sources for specific projects and programs.

Discipline and organization
A grant writer must be able to keep track of grant application deadlines and follow-up on submitted applications. It is also essential to keep track of trends in the field and be aware of changes in the priorities of funding institutions, as well as new funding sources.